Jak a kdy servisovat ojetinu? Raději dříve než pozdě

Jak a kdy servisovat ojetinu? Raději dříve než pozdě

Servisní plány automobilek neplatí pro celou životnost vozu. To dá rozum. U starších a více ojetých aut je tak lepší k údržbě přistupovat individuálně a některé důležité úkony, které v plánech výrobce vůbec nenajdete, raději neodkládat. Takže jak na to?

Mimořádné náklady spojené s provozováním auta nechce řešit nikdo.

O auta se ale musíme starat a každý stroj potřebuje pravidelný servis a údržbu. Jenže kdy ho řešit? Je to jedno? Nestačí dolévat jen olej do motoru a pak počkat, až „něco začne mlátit“? To právě není dobrý přístup a servis by měl být hlavně o prevenci. Takže kdy a jak často se o auto starat?

Olej měňte včas

Jednou ze zásadních položek je samozřejmě motorový olej. Stanovit plán na jeho výměnu je asi nejjednodušší. Můžete sice stále dodržovat variabilní interval nastavený výrobcem, ale to není moc dobrý nápad, zejména tehdy, když už má auto za sebou nějaké ty kilometry a roky.

Pro starší (či lépe řečeno více ojetá) auta platí, že k výměnám motorového oleje je lepší přistoupit dříve. Ideální je dodržovat interval 15 000 km nebo jeden rok podle toho, co nastane dřív. Záleží ale na spoustě okolností, jak se s autem jezdí a jak je jeho motor citlivý. Zejména u maloobjemových motorů, které jsou často zatěžovány, se nic nezkazí zkrácením intervalu klidně na 10 000 km.

Platí to ale i třeba pro sportovní auta, se kterými se jezdí často ostře. Zkrácený interval rozhodně doporučujeme u motorů, které jsou proslulé jeho rychlejší degradací a sklony ke karbonování (1.6 THP koncernu PSA, 2.7 a 3.0 TDV6 v Land Roverech a další). Pokud s autem jezdíte málo, i tak olej vyměňte po roce. Sice na něj ujedete třeba jen 5 až 6 000 km, ale olej degraduje i v čase, ne jen při nadměrném používání.

Aut, která vydrží delší servisní intervaly bez problémů, je málo. Lépe je snáší motory s velkou olejovou náplní, ale i tak bychom více než 20 000 km na jednu várku oleje nedoporučovali jezdit. Pokládáme za samozřejmé, že spolu s motorovým olejem budete vždy měnit i jeho filtr.

Mazat se ale musí i další věci

Samozřejmě to ale není jen o motorovém oleji. Olejová náplň je ve spoustě dalších součástí, ať už jsou to převodovky, diferenciály či třeba servořízení. Tady je to trochu obtížnější, protože spousta automobilek pro tyto součásti vůbec servisní plán nastavený nemá. Pro mnoho automatických převodovek už to znamenalo smrt. Žádný olej není doživotní. Majitelé starších bavoráků s automaty ZF o tom ví své…

celý článek zde

Nečekejte, až se něco rozpadne

Na závěr jedna rada. Nepodceňujte to a nečekejte, až se něco začne rozpadat. Pak už totiž bývá pozdě a zdánlivě malý problém nebo relativně snesitelný servisní výdaj přejde do problému opravdu velkého a drahého. Auta jsou jenom stroje a některé věci se zkrátka porouchat mohou. Jedním příkladem za všechny je třeba termostat, který hlídá teplotu motoru a reguluje koloběh chladiva.

Někdy přestane správně fungovat a motor se pak pořádně neohřívá. Ono to zpočátku nemusí vypadat nějak drasticky a součástka za tisícovku aspoň nezpůsobuje, že byste „vařili“. Takže jezdíte dál se studeným motorem. Jenže třeba u dieselů to může znamenat, že se motor přestane ohřívat na obvyklou provozní teplotu a řídicí jednotka pak nespustí regeneraci filtru pevných částic. Takže tím, že jste se vykašlali na termostat za tisícovku, jste si zničili DPF za třicet tisíc, nebo i víc.

Zdroj: www.garaz.cz

ZANECHTE KOMENTÁŘ

You must be logged in to post a comment.

© Copyright 2024 Autoservis CARRA Praha, Made LR
CLOSE
CLOSE