Pískání turba – co dělat a proč tomu tak je

Pískání turba – co dělat a proč tomu tak je

Přeplňování by za ideálních okolností nemělo být slyšet. Z motorového prostoru by měl být slyšet jenom zvuk vytáčeného agregátu, ale turbodmychadlo by mělo být tak tiché, že ho všechny ostatní zvuky přehluší. Pakliže píská, je třeba pátrat po příčině.

Bohužel, pokud chcete jednoznačnou odpověď na to, co způsobuje pískání turba, zklameme vás. Jednoznačně určit příčinu je velmi složité a ani majitelé citlivějšího sluchu prostě nemají šanci poznat, co za zvukem stojí. Variant je skutečně celá řada.

Pískání turba vlivem přidření

Nejčastěji to ale způsobuje přidírání. A zde se to opět větví a existuje několik možností. Tou nejčastější je nedostatek oleje, a to buď aktuální nebo někdy v minulosti, kdy se turbo přidřelo, což je nevratný stav. Nemusí jít nutně o vyloženě nízkou nebo kriticky nízkou hladinu maziva, stačí, když se trvale jezdí s hladinou na úrovni spodní rysky měrky. V mazacím okruhu se díky tomu nevytvoří dostatečný tlak a vzdálenější části nejsou mazané tak, jak by měly být.

Dalším problém se týká kvality nebo spíše specifikace oleje. Do moderních aut nelze lít cokoliv, naopak je třeba se vždycky držet především normy udané výrobcem auta. Ta bývá napsaná na nádobách s oleji vedle dalších údajů. Jedině přesným dodržením normy lze zaručit, že vše bude fungovat, jak má.

Pískání turbodmychadla vlivem netěsnosti

Možností, proč slyšíte za jízdy pískající turbo, je prasklé nebo přiskříplé těsnění. Jakmile okruh není 100% těsný, může docházet k pískání. Ostatně pískání je na stejném principu založené – rychle proudící vzduch je průchodem přes ostrou hranu rozechvěn na vysokou frekvenci, kterou lidské ucho vnímá jako pískání.

Je zde opět bohužel docela velké množství míst, kudy může vzduch unikat. Typicky intercooler, spoje hadic, ale taky třeba prasklá hadice. Něco takového se popravdě dost blbě hledá, zejména ve stísněném prostoru pod přední kapotou.

Pískání turba vlivem poškození kompresorového/turbínového kola

Dojde-li k průniku nějakého cizího předmětu, prachu nebo i kapaliny do sání, mohou se poškodit, lidově řečeno „očesat“ hrany lopatek. Dojde k tomu, že vzduch nemůže proudit tak, jak by měl a opět dochází k pískání. To se může zesilovat s otáčkami, ale také je možné, že turbo bude pískat jen v nějakém rozsahu otáček.

Podobné je to s kolem na výfukové straně. To trpí zejména když jsou třeba vadné vstřikovače a kapka paliva se dostane skrz válec na lopatky, kde shoří při velmi vysoké teplotě (děje se to zejména u benzinových motorů). Konce lopatek se mohou doslova utavit a vytvořit ostré hrany a otřepy. I to může mít na svědomí pískání, které navíc zesílí výfuk, který v takovém případě může zastat funkci ozvučnice a celý zvuk zesílit tak, že po chvíli začne být nesnesitelný.

 

Zdroj: portalridice.cz

KOMENTOVAT

Musíte být přihlášeni pro odeslání komentáře.

© Copyright 2022 Autoservis CARRA Praha, Made LR
CLOSE
CLOSE